بهروزرسانی
نکته مهم: برای هر دو روش بهروزرسانی، اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع بهروزرسانی، از وبسایت خود (فایلها و پایگاه داده) نسخه پشتیبان تهیه کردهاید.
روش بهروزرسانی از طریق SSH
- وبسایت خود را از طریق پنل مدیریت ← سیستم ← حالت تعمیر و نگهداری، در حالت تعمیر و نگهداری قرار دهید. و به عنوان کاربر مدیر از سیستم خارج نشوید.
- حافظه پنهان (کش) وبسایت را از طریق پنل مدیریت ← پاکسازی حافظه پنهان، پاک کنید.
- آخرین نسخه را از ژاکت دانلود کنید.
- فایل فشرده (ZIP) دانلود شده را در پوشه ریشه (root folder) وبسایت خود آپلود کنید.
- این فایل فشرده (ZIP) را به website.zip تغییر نام دهید.
- با استفاده از یک ترمینال (کنسول)، به پوشه ریشه وبسایت خود وارد شوید.
- پس از ورود به پوشه ریشه وبسایت، دستور زیر را اجرا کنید:
unzip -o website.zip -x ".htaccess" -x "public/.htaccess" -x "public/css/custom.css" - اطمینان حاصل کنید که هرگز فایلهای
/.envو/storage/installedرا حذف یا جایگزین نکنید. - منتظر بمانید تا اجرای این دستور کامل شود.
- (اگر افزونهای نصب کردهاید) آنها را به آخرین نسخه خود بهروزرسانی کنید.
- به آدرس
https://domain.tld/upgradeمراجعه کرده و روی دکمه «اکنون ارتقا بده» (Upgrade Now) کلیک کنید. - پس از تکمیل بهروزرسانی، وبسایت شما به طور خودکار فعال خواهد شد و به صفحه اصلی هدایت میشوید.
روش بهروزرسانی سنتی
اگر سفارشیسازی CSS انجام دادهاید، از فایل /public/css/custom.css خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و پس از بهروزرسانی،
محتوای آن را با آخرین نسخه جایگزین (overwrite) کنید. (اگر هیچگونه سفارشیسازی CSS انجام ندادهاید، میتوانید از این
مرحله صرفنظر کنید).
اگر ترجمهای انجام دادهاید، از فایلهای زبان خود در پوشه /lang/ نسخه پشتیبان تهیه کنید و پس از بهروزرسانی، محتوای
آنها را ادغام کنید. (اگر هیچ ترجمهای انجام ندادهاید، میتوانید از این مرحله صرفنظر کنید).
- وبسایت خود را از طریق پنل مدیریت ← سیستم ← حالت تعمیر و نگهداری، در حالت تعمیر و نگهداری قرار دهید و به عنوان کاربر مدیر از سیستم خارج نشوید.
- حافظه پنهان (کش) وبسایت را از طریق پنل مدیریت ← پاکسازی حافظه پنهان، پاک کنید.
- آخرین نسخه را از ژاکت دانلود کنید.
- فایل فشرده (ZIP) دانلود شده را در پوشه ریشه (root folder) وبسایت خود آپلود کنید.
- فایل فشرده (ZIP) (که آپلود کردهاید) را با جایگزین کردن فایلهای قدیمی، در پوشه ریشه وبسایت استخراج (extract)
کنید. اطمینان حاصل کنید که هرگز فایلهای
/.envو/storage/installedرا حذف یا جایگزین نکنید. - (اگر افزونهای نصب کردهاید) آنها را به آخرین نسخه خود بهروزرسانی کنید.
- به آدرس
https://domain.tld/upgradeمراجعه کرده و روی دکمه «اکنون ارتقا بده» (Upgrade Now) کلیک کنید (اطمینان حاصل کنید که به عنوان مدیر وارد شدهاید). - پس از تکمیل بهروزرسانی، وبسایت شما به طور خودکار فعال خواهد شد و به صفحه اصلی هدایت میشوید.
نکات ارتقا
هنگام اعمال بهروزرسانیها، هیچ یک از کاربران، دادهها، فایلهای آپلود شده یا تنظیمات سایت شما از بین نخواهد رفت.
اگر سرور یا ارائهدهنده هاستینگ شما از نوعی حافظه پنهان فایل (مانند supercacher، opcache، cloudflare cache و غیره) استفاده میکند، لازم است پس از بهروزرسانی، آن حافظه پنهان را پاک کنید، در غیر این صورت ممکن است برخی از تغییرات اعمال شده در بهروزرسانی به درستی کار نکنند.
- کد خرید (لایسنس) خود را از برگه دانلودها در حساب کاربری ژاکت بردارید.
- یک ورودی جدید برای کد خرید خود در فایل
/.envبه این صورت اضافه کنید:PURCHASE_CODE=yourpurchasecodeیا به پنل مدیریت خود وارد شوید ← راهاندازی (Setup) ← تنظیمات عمومی (General Settings) ← برنامه (Application) ← کد خرید (Purchase Code) و این بخش را ویرایش کنید تا کد خرید خود را اضافه نمایید.
-
استثناء برای نسخه ۷.۱.۰:
- شما باید قبل یا بعد از اجرای لینک ارتقا، پوشه
/storage/app/public/app/default/را روی سرور خود آپلود/جایگزین کنید.
- شما باید قبل یا بعد از اجرای لینک ارتقا، پوشه
-
در نسخههای ۵.۱ و بالاتر:
- شما باید تمام افزونههای خریداری شده (
add-ons) را با استفاده از کد خرید آنها از طریق پنل مدیریت ← افزونهها، فعال کنید.
- شما باید تمام افزونههای خریداری شده (
-
(فقط) اگر وبسایت شما روی نسخه ۴.۸ یا پایینتر اجرا میشود، دانستن این نکته مهم است که:
- قبل از شروع ارتقا، باید تمام محتویات پوشه
/public/uploads/را به پوشه/storage/app/public/منتقل کنید.
- قبل از شروع ارتقا، باید تمام محتویات پوشه
-
(فقط) اگر وبسایت شما روی نسخه ۴.۳ یا پایینتر اجرا میشود: با ارتقای وبسایت خود به نسخه ۴.۴، دانستن نکات زیر حائز اهمیت است:
- تمام تنظیمات موجود در پنل مدیریت ← تنظیمات را از دست خواهید داد و باید وبسایت خود را دوباره پیکربندی کنید.
- تمام پیامهای داخلی فعلی (که به آدرس ایمیل گیرندگان نیز ارسال شدهاند) را از دست خواهید داد.
- اگر بخواهید گزینه بازبینی آگهیها (تایید آگهی) را دوباره فعال کنید، تمام آگهیهای موجود به صورت خودکار تایید خواهند شد.
- لازم است پس از ارتقا، تمام افزونههای اسکریپت را (حذف نصب و) مجدداً نصب کنید.
- تمام دادهها و تنظیمات افزونهها را از دست خواهید داد (به جز سوابق تراکنشهای افزونههای پرداخت).
-
(فقط) اگر وبسایت شما روی نسخه ۳.۴ یا پایینتر اجرا میشود، قبل از شروع ارتقا باید:
- این عبارت را به فایل
/.envاضافه کنید:APP_VERSION=X.X(مثال: اگر نسخه فعلی شما 3.4 است،APP_VERSION=3.4را وارد کنید یا برای نسخه 1.4،APP_VERSION=1.4را وارد کنید). - یک عبارت جدید برای کد خرید خود در فایل
/.envبه این شکل اضافه کنید:PURCHASE_CODE=yourpurchasecode. - (در صورت وجود) عبارت
DB_PREFIX=را در فایل/.envبهDB_TABLES_PREFIX=تغییر دهید. - (در صورت وجود) عبارتهای
SESSION_DRIVER=fileوSESSION_DOMAIN=.mysite.comرا از فایل/.envحذف کنید.
- این عبارت را به فایل